Kees Floor, Het Weer Magazine, december 2008
Net
als vliegtuigen kunnen schepen langgerekte, lijnvormige wolkensporen achterlaten.
Ze zijn meestal te vinden in de buurt van hogedrukgebieden boven de oceaan. Incidenteel
duiken ze op boven onze eigen Noordzee. Verwar deze scheepswolken niet met de
vrijwel gelijknamige scheepsgolven, die soms achter afgelegen eilanden te zien
zijn.
![]() | ![]() |
Scheepswolken
boven de Stille Oceaan voor de Amerikaanse westkust. |
|
Amerikaanse marineschepen hielden zich in de jaren zestig van de vorige eeuw nog wel eens schuil onder laaghangende bewolking. Dergelijke uitgestrekte stratus- en stratocumulusvelden. doen zich vaak voor boven de oceaan in de buurt van omvangrijke hogedrukgebieden. Op die manier probeerden de Amerikanen zich aan het zicht te onttrekken. Vijandige spionagesatellieten konden namelijk elk moment over komen en zo de posities van de vlooteenheden vastleggen en de vlootbewegingen volgen. Wat men toen nog niet wist, was dat zo'n wolkenlaag minder bescherming biedt tegen gluurders vanuit de ruimte dan aanvankelijk werd gedacht. Varende schepen laten af en toe namelijk sporen achter in het wolkendek. Die zijn van bovenaf zichtbaar. Het gaat om langgerekte, enigszins pluimvormige, soms wat zigzaggende wolkensporen, die zich een tot twee dagen kunnen handhaven. Al die tijd kunnen ze de aanwezigheid van de schepen verraden.
Ongericht
De
wolkensporen van schepen werden midden jaren zestig voor het eerst gezien op beelden
van weersatellieten. Men noemde ze destijds 'anomale wolkenlijnen', omdat er geen
duidelijk verband bestond tussen de richting van de langgerekte wolkenpatronen
en de windrichting op de hoogte in de atmosfeer waar ze zich voordeden. Meestal
liggen wolken evenwijdig aan de windrichting of loodrecht erop; andere oriëntaties
zijn veel minder gebruikelijk. In dat opzicht was er een zekere overeenkomst met
vliegtuigstrepen; die laten zich namelijk ook niets gelegen liggen aan de twee
voorkeursrichtingen voor wolkenpatronen in de atmosfeer. Dat komt doordat de richting
waarin het vliegtuig zich verplaatst, mede bepalend is voor het uiteindelijk resultaat.
![]() |
|
Scheepswolken
Al
gauw rees het vermoeden dat de anomale wolkenlijnen samenhingen met scheepsbewegingen.
Zekerheid werd pas verkregen nadat men er vliegtuigen op af had gestuurd. De piloten
troffen op de posities waar de wolkensporen volgens satellietbeelden begonnen,
inderdaad schepen aan. Dat maakte de weg vrij voor het zoeken naar een verklaring.
Die werd gevonden in de toename van het aantal zogeheten condensatiekernen in
de lucht achter de schepen.
Condensatiekernen zijn stof-, zeezout-, vuil-
of roetdeeltjes in de lucht, die noodzakelijk zijn om druppelvorming in de atmosfeer
op gang te brengen. De lucht is boven de oceaan, de plek waar de scheepswolken
doorgaans optreden, meestal erg zuiver en bevat daardoor weinig condensatiekernen.
Het aantal druppels dat zich onder die omstandigheden kan vormen, is dan ook relatief
klein. De druppels zelf zijn naar verhouding groot.
De verbrandingsproducten
van de scheepsmotoren brengen extra condensatiekernen in de lucht. Ze bevatten
onder andere zwaveldioxide, dat sulfaatdeeltjes kan vormen. Deze sulfaatdeeltjes
trekken als het ware waterdamp uit de atmosfeer naar zich toe. Daardoor zijn ze
zeer sterk werkzaam als condensatiekern. Als gevolg daarvan is het aantal druppeltjes
in het spoor van uitlaatgassen veel groter dan daarbuiten. Het reeds in de oceaanlucht
aanwezige vocht verdeelt zich in de rookpluim van schepen dan ook over een veel
groter aantal condensatiekernen.
![]() | ![]() | |
Scheepswolken boven de Stille Oceaan voor de Amerikaanse westkust. (MODIS) |
| Rook van branden in Oregan en Californië is weggedreven naar de Stille Oceaan en steekt geel-bruin af tegen de overige bewolking. Ten noorden en ten westen van de rookpluim zijn scheepswolken te zien. Ten zuiden van de rook ligt de tropische cycloon Elida. Datum: 29 juli 2002. Satelliet: Seastar. Bron: NASA/GSFC SeaWiFS Project. |
Satellietbeelden
Om te
begrijpen hoe die grote aantallen kleine wolkendruppeltjes leiden tot de langgerekte,
relatief heldere sporen op satellietbeelden, is het volgende nog van belang. Wolken
met veel kleine druppeltjes reflecteren het daarop vallend zonlicht sterker dan
andere wolken met evenveel water erin, maar verdeeld over een kleiner aantal grotere
druppels. Op die manier worden de wolkensporen van schepen op zichtbaarlichtbeelden
van weersatellieten, die in feite gereflecteerd zonlicht weergeven, duidelijk
herkenbaar. De illustraties bij dit artikel laten zien hoe de instrumenten op
die weersatellieten de scheepswolken in beeld brengen.
De voorwaarde van zuivere
lucht met relatief weinig condensatiekernen verklaart dat de scheepswolken uitsluitend
voorkomen op oceanen. Boven door land omsloten zeeën als de Oostzee en de
Middellandse Zee worden ze niet aangetroffen. De lucht boven deze en vergelijkbare
zeeën heeft boven het omringende land al zoveel condensatiekernen opgepikt,
dat aan het 'reinheitsgebot' niet langer is voldaan. De Noordzee neemt kennelijk
een uitzonderingspositie in (zie satellietbeelden hieronder); hij is omsloten
door land, behalve bij een stroming uit noord tot noordwest. Bij die windrichting
zijn ook hier scheepswolken mogelijk.
|
|
Scheepswolken
boven de Noordzee, 21 juni 1983 (NOAA/KNMI) | Scheepswolken
boven de Noordzee, 30 maart 2004. Bron: NOAA/Institut für Meteorologie, Freie
Universität, Berlijn. |
Vliegtuigstrepen.
Hoewel
de scheepswolken overeenkomsten lijken te vertonen met de condensatiesporen van
vliegtuigen, zijn er ook verschillen. Zo komen de scheepswolken voor op hoogtes
tot ongeveer 1 kilometer. Aan de bovenkant worden ze begrensd door de top van
de zogeheten maritieme grenslaag, de onderste honderden meters boven de oceaan
waar de lucht vrijwel geen uitwisseling heeft met de lucht in de lagen erboven,
Vliegtuigstrepen zitten veel hoger en wel op vlieghoogte, ruim 10 kilometer.
Verder
is bij de vorming van scheepswolken vooral de injectie van condensatiekernen van
belang; bij de vorming van contrails gaat het juist om de waterdamp in de uitstoot
van de motoren.
Scheepswolken vereisen daarnaast schone oceaanlucht. Vliegtuigwolken
zijn minder kieskeurig op het gebied van luchtkwaliteit; bovendien ontstaan ze
zowel boven zee als boven land. Wel vragen de contrails om een omgevingstemperatuur
van min 40 graden of lager. Door die lage temperaturen zijn de temperatuurverschillen
tussen wolk en aardoppervlak groot en zijn de vliegtuigstrepen het best te zien
op infraroodbeelden. De temperatuurverschillen tussen de laaghangende scheepswolken
en het onderliggende oceaanoppervlak zijn klein, zodat die bewolking op infraroodbeelden
nauwelijks zichtbaar is. Op zichtbaarlichtbeelden zijn de rollen omgedraaid. De
ijle, deels doorzichtige vliegtuigwolken kaatsen veel minder zonlicht in de richting
van de sensoren op de satelliet dan de uit talrijke kleine waterdruppeltjes bestaande,
sterk reflecterende scheepswolken.
Invloed op klimaat
De scheepswolken
vormen een dankbaar onderzoeksobject voor klimaatwetenschappers. Ze willen weten
hoe uitstoot van menselijke bedrijvigheid de wolkenvorming - en daarmee het klimaat
- beïnvloedt. De meeste uitstoot vindt plaats boven land, waar de atmosfeer
veel turbulenter is en het aantal bronnen veel groter; dat maakt het moeilijker
om de uitstoot van een bepaalde bron te volgen en de effecten ervan te bepalen.
Boven zee zijn de door de mens in de atmosfeer gebrachte verontreinigingen in
de gelijkmatiger waaiende wind veel gemakkelijker te volgen. De wolken achter
een schip ontstaan uit een eenvoudig te lokaliseren, enkelvoudige bron van verontreiniging
en onderscheiden zich bovendien duidelijk van de 'gewone' bewolking, wat het bestuderen
ervan vereenvoudigt.
Uit het onderzoek heeft men kunnen afleiden dat door menselijke
invloed gevormde wolken helderder zijn en dus meer zonlicht terugkaatsen. Dat
heeft een matigend effect op de opwarming van de aarde. Ook valt er uit wolken
die uit kleinere waterdruppeltjes bestaan in sommige gebieden vermoedelijk minder
regen. In vochtige en warme klimaatzones kan de luchtverontreiniging juist leiden
tot meer regen, door het activeren van zware onweersbuien.
Scheepsgolven
Satellietbeelden
tonen naast scheepswolken soms ook scheepsgolven. Ondanks de overeenkomst in de
naam, gaat het om totaal verschillende verschijnselen. De scheepsgolven in de
atmosfeer worden niet opgewekt door schepen, maar door verafgelegen eilanden in
de oceaan. Wanneer de lucht over en langs die eilanden stroomt, kan zich daarachter
een patroon vormen dat als twee druppels water lijkt op de V-vorm van het kielzog
van een schip. Vandaar de naam scheepsgolven, ook al trekken bijvoorbeeld eenden
en andere watervogels eenzelfde spoor. De hoek tussen de beide benen van de V
is steeds dezelfde: krap 39 graden.
De overeenkomst tussen de golfpatronen
is niet toevallig. Stromende lucht gedraagt zich als een vloeistof. Of het obstakel
nu een varend schip is, een zwemmende eend of een stilliggend vulkanisch eiland,
maakt niet uit.
![]() | ![]() |
Scheepsgolven
achter de Bouveteilanden in de Zuidelijke Atlantische Oceaan, vastgelegd door
de Europese weersatelliet METEOSAT op 27 maart 2000. © EUMETSAT 2000. | Scheepsgolven
achter de Prince Edward Islands in de zuidelijke Indische Oceaan. Datum: 16 oktober
2008. Instrument: MODIS. Satelliet: Terra. Bron: NASA/Earth Observatory. |
Bovenaanzicht
Het
patroon van scheepsgolven is het indrukwekkendst wanneer het van boven af wordt
bekeken. Op de foto is dat vanaf de hooggelegen zijwanden van een Noorse fjord,
en in het geval de atmosfeer achter eilanden in de oceaan vanuit een satelliet.
De golven zijn meestal gemakkelijker te zien dan het schip of het eiland, dat
het patroon opwekt. Het golfpatroon in de atmosfeer is verder alleen zichtbaar
als de omstandigheden meewerken. Vooral de vochtigheid van de lucht is belangrijk.
Deze moet zodanig zijn dat de lucht in de stijgende delen van de golf oververzadigd
raakt, wat leidt tot wolkenvorming. In de dalende takken moet de luchtvochtigheid
teruglopen tot onder de 100%, zodat het er onbewolkt is of eventueel aanwezige
bewolking snel weer verdwijnt. Alleen dan ontstaat een ribbelpatroon zoals te
vinden op het satellietbeeld. De door gereflecteerd zonlicht witgetinte bewolking
markeert de golftoppen; de donkere delen, waar de achtergrond van donker oceaanwater
zichtbaar is, geven de posities van de golfdalen.
Het golfpatroon op de satellietbeelden
hierboven wordt veroorzaakt door het onder Frans bestuur vallende Îsle Amsterdam
(links) en het tot Zuid-Afrika behorende Prince Edward Islands, alle gelegen in
het zuidelijk deel van de Indische Oceaan. Ook achter andere eilanden is het echter
geregeld te zien.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lord
Kelvin. | V-vormig
kielzog achter schepen. Foto: René van der
Weerden | Computersimulaties
van het kielzoch achter schepen. Bron: www.phy.bris.ac.uk/people/berry_mv/gallery.html |